1.Tro inte att du kan styra användaren. Lär dig lyssna på surret och ta tillvara det du hör. Annars har du inte fattat vad det handlar om. Du kan inte längre kontrollera informationen, den sprider sig av sig själv.
2. Avgränsa dig. Snäva av innehållet så att det finns en tydlig målgrupp. Du överlever genom att vara specialiserad och exklusiv, inte genom att vara genomsnittlig och bred. Det kan handla om ämne – till exempel en bilsajt som Gara-get.se eller om en teknik, till exempel Bilddagboken.se där allt bygger på uppladdning av egna bilder och filmer.
3. Räkna inte med att en lyckad sajt är lönsam. Youtube går med förlust för Google. Sajterna bygger på intressegemenskap – inte på affärer. Rosa Bandet fungerar bättre än extraerbjudanden.
4. Tänk på att hygglokulturen dominerar. Nätet handlar mycket om att hjälpa och varna varandra och är fullt av ”bullshit-detectors”. Billiga knep avslöjas snabbt.
5. Tiden är förbi när jättarna bestämmer. Sajter som startas i ett ungdomsrum kan snabbt nå många miljoner. Satsa på demokrati på nätet, det är där framtiden finns.
6. Internationella sajter behöver inte vara bäst.
I Sverige har en hårt nischad sajt som Apberget.se fått framgång genom att helt fokusera på ungdomar från städer i norr som Sundsvall, Umeå och Skellefteå. I Holland har nationella Hyves.net fler medlemmar än Facebook och detsamma gäller för Cyworld i Sydkorea.
Källa Sydsvenskan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar