Att tiga om dåliga nyheter inom företaget leder till skvaller och misskommunikation.
FAKTA/Fem enkla steg till bättre kommunikation
1. Var tillgänglig. Det kan låta som en självklarhet, men så är det inte i praktiken i dag. Vd ska vara lätt att få tag på och snabb på att ringa tillbaka, inte minst när det gäller negativa nyheter.
2. Var tydlig. Många pressmeddelanden är på gränsen till obegripliga, inte minst i beskrivningen av vad bolaget gör. Otydliga rubriker gör att redaktionerna klickar på delete-knappen innan de hunnit uppfatta nyheten.
3. Var intressant. Många pressmedelanden domineras av intetsägande citat från vd som ägnar flera meningar åt att berätta hur glad han är (för det är oftast en han) över den nya ordern. Berätta i stället vad ordern går ut på och vad den betyder för bolaget.
4. Var trovärdig. Verkligheten är aldrig svart eller vit och det duger inte att bara kommunicera i framgångstider. Ännu viktigare är att berätta om motgångar och aldrig försöka dölja några problem.
5. Var realistisk. Fundera på om nyheten verkligen är en nyhet för någon utanför företagsledningen. Deltagande i mässor och utställningar har till exempel inget nyhetsvärde, utan är en del av varje företags ordinarie verksamhet. Ställ kontrollfrågan ”Skulle jag vilja läsa den här nyheten om den kom från ett annat företag?”
Källa Thomas Frostberg Sydsvenskan
fredag 15 januari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar