tisdag 28 april 2009

Första intryck - trivsel

Citat ur Businessbloggen av Kicki:
”Oerhört mycket hänger på det första intrycket” Hur andra uppfattar dig är mer viktigt än vad du faktiskt kan. Tragiskt men sant. Vad du ger sken av att vara är ibland mer viktigt än vad du faktiskt är. Det är viktigt att tänka på hur du agerar bland människor.
Har ni upplevt den där personen som bara suger kraften och kreativiteten ur rummet när han/hon kliver in. Du blir trött av att bara se på personen och vill helst inte vara i samma rum. Oftast har dessa personer ingen aning om vad de har för negativ påverkan på människor.

För att undvika att du är en av dessa personer bör du tänka på hur du agerar runt människor. Hur ser du ut och beter dig på morgonen när du kliver in på kontoret? Tittar du ner i golvet och skyndar ner vid ditt skrivbord? Hur ser du ut när du går in på ett möte? Kommer du för sent, drar fötterna efter dig och sätter dig i stolen? Lutar du dig bakåt och suckar högt och säger, det här mötet måste gå snabbt för jag har mycket att göra…

Ta istället ett djupt andetag när du går in, lägg på ett leende och heja glatt. Genom denna entrée sprider du snabbt en positiv känsla bland dina kollegor. Försök att samarbeta och komma fram till lösningar, avbryt inte när andra pratar och visa respekt. På samma sätt är det viktigt att tänka på hur du avlägsnar dig ett mötesrum."

Jag blir mycket inspirerad av att läsa det här. Som office manager tänker jag ofta på vilket intryck receptionisten ger när jag besöker andra kontor. Är den personen som möter mig glad? Då kanske trivs hon/han på företaget. Om personal trivs arbetar de mer kreativt och effektivt. Man kan till och med sia om att det i förlängningen ger mer produktivitet. Frågan är bara: Hur mäter man trivsel? Är det i låg sjukfrånvaro och låg personalomsättning? Kanske. Men djupintervjuer är bättre än enkäter.

Som HR tänker jag ofta på hur nervös arbetssökande är. En rak men avslappnad kommunikation gör att man får bättre kontakt med personen och slipper att bara får höra säljpitchen. "Jag är bra pga det som står i mitt CV" Fråga vad som triggar personen varje dag. Vad var det senaste stora projektet hemma - var det att renovera lägenheten? Men det är inte det avgöranade om hur länge personalen sen kommer att stanna. Vad är avgörande att en person får jobbet och stannar kvar på samma företag? Hm - det behövs en uppsats för det. Några spridda exempel som jag får höra när jag frågar personal: Gratis kaffe, bra lön och bra arbetskamrater, roliga projekt, flexibel arbetstid och bra friskvård. En annan som arbetar i spelindustrin svarade: jag ska göra de bästa spelen i världen därför får jag de bästa verktygen i världen. Rätt verktyg - inte krux att få en bättre dator när det behövs.
(Lyckans ost! Jag har en sunk Dell via jobbet - vill hellre ha en Mac givetvis - precis som hemma)

Att ha roligt på jobbet är idag inte ett privilegium utan en nödvändighet för produktivitet och kreativitet.

Inga kommentarer: