lördag 15 augusti 2009

Personligt varumärke

Personligt varumärke – en nyckel till ett rikare liv Publicerat av Jan Bolmeson måndagen den 10 augusti 2009

Varumärke är något som företag investerar miljarder i varje år. Ett varumärke handlar nämligen om förtroende, om vem vi lyssnar på och vem vi tror på, vem vi ger vårt mandat, vem vi tycker om, vem vi gör affärer med, vem vi anställer som medarbetare och vem vi väljer som ledare.

Ditt personliga varumärke avgör i stor utsträckning om du kommer att uppnå dina mål – som person, som ledare, som entreprenör, som konsult eller till och med som partner. Allt det du gör och säger ingår i ditt personliga varumärke, vare sig du vill det eller ej.
Din frisyr, ditt klädval är oerhört viktigt, liksom vilka människor du väljer att umgås med och var du väljer att äta lunch. Alla dessa ingredienser samverkar till den bild folk skapar sig av dig som person.

Vi gör det omedvetet och vi gör det hela tiden. Det är som att gå med en skylt runt halsen som säger vem du är. Tänk dig själv, det kommer in en person i ett rum och du ”skannar” denna personen från topp till tå. På några sekunder bestämmer du dig vem den personen är och hur du kommer att bete dig mot honom eller henne. Vi sätter in personen i ett fack, där denna personen får befinna sig tills vi får ett tillfälle att endera omvärdera det första intrycket eller komma till slutsatsen ”vad var det jag sa”. Allt detta sker på ett ögonblick och allt som oftast helt omedvetet.

Vi vet att det både går att tjäna och spara pengar på att aktivt arbeta med sitt varumärke – alla framgångsrika människor gör det. Vi kan ta Madonna, som är aktuell i Sverige just den gångna helgen. Hon har ett extremt starkt varumärke – hon har ett varumärke som gör att människor står i timtal utanför hennes hotell bara för att få en skymt av henne, hon har ett varumärke som gör att människor betalar hundratals kronor i biljettkostnader för att se hennes arbete, hon har ett varumärke som gör att hon får det hon vill ha.

Några tips på vägen

* Bli en ”Gå-till-person” som löser folks problem
* Leverera ypperlighet genom att ge de där 2mm extra
* Ta seden dit du kommer och prata med bönder på bönders vis och med de lärda på latin
* Ha kul, var inspirerad, passionerad och motiverad
* Arbeta aktivt på ditt varumärke och utvärdera det med jämna mellanrum
* Ge rätt intryck och gör ditt varumärke synligt

Inga kommentarer: