Det pratas mycket om hur Generation Y kommer att förändra världen.
När jag var hos Öresund IT på "Gender Equality is a factor of growth" föreläsningen lyssnade jag på Merle Jacobs. Hon är en mycket inspirerande kvinna med många visioner. När jag påpekade att Generation Y (iaf de som jag har träffat) var i alla fall i mina ögon en jämlikare generation fick jag motargumentet att även 60-talisterna ska ha varit en jämlik generation. Jag måste se mer statistik för att se hur det ser ut i verkligheten.
Kanske får jag bjuda henne på en lunch någon dag. Precis som Businessbloggen pratar om att man ska göra - bjud ut en intressant person på lunch och bli inspirerad.
Jag tror att vårt informationsflöde kommer att påverka individerna i större utsträckning än vad vi ser idag. Påverka exempelvis i frågor som jämlikhet, löner, utbildning, familjekonstellationer, fritid kontra arbetstid. Idag Googlar vi oss till fakta. Hur är det då för den generationen som är född och uppvuxen med Google som sitt uppslagsverk? De läser komprimerad fakta och tar till sig information troligtvis snabbare i och med att de inte behöver all bakgrundsfakta som vi har lärt oss i skolan att man ska ha. Kommer de att vara kritiska? Ja, de kommer att ifrågasätta information och verifiera fakta. Troligtvis på grund av att de bli bombaderad av information. Frågan är bara var de verifierar fakta. Kanske är det på Wikipedia och National Encyklopedin?
Jag önskar att jag hade i min hand ungdomsbarometern för som kommer ut om två år. Då kommer vi att se vilka debatter som förs bland de unga och vilka attityder vårt informations samhälle har skapat. Exempelvis idag är en modebloggar ännu trendigt och en modebloggare kan ofta kallas makthavare. Vilka kommer att bli framtidens makthavare?
Det kanske absolut trendigaste man kan göra idag är att vara en entreprenör. Jag ser redan trenden bland de som arbetar 8 timmar om dagen på ett annat företag och sen går hem och driver sitt sidoprojekt som även är ett eget företag. Gnosjöandan lever i högsta grad.
Okej, kanske inte överrallt - det fick jag lära mig när jag åkte till Olofström och pratade med Generation Y. De är uppväxta i ett industrisamhälle och verkade inte ens tänka tanken att nu drar jag igång ett eget företag och letar upp nya möjligheter. Även noterade jag tyvärr att kunskapsklyftorna inom Generation Y var slående. Alla jag känner twittrar, lägger upp CV på en CV databas och är besatta av Facebook.
Men nu inser jag att det finns kunskapsklyftor.
Vi diskuterade även klädkoder på Öresund IT eventet. En åhörare från Litauen berättade att hon gärna klädda sig i röda kläder för att synas i manliga sammanhang. En färgklick i den grå massan. Det är lite synd att det ska behöva vara så att man som kvinna behöver fundera på hur man klär sig.
Vi har inte någon klädkod på TAT. Det finns inte en chans att vi har en klädkod när vi förstår att en individ presterar bättre i kläder som de själva får välja. Hel och ren är en självklarhet.
Några saker att tänka på: Ett företags värderingar attraherar andra personer med liknande värderingar. Inspirerad av Linus: Topptalanger inom företaget attraherar andra topptalanger att komma till företaget.
torsdag 21 maj 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar